Liczenie kalorii. Czy warto?

Liczenie kalorii. Czy warto

Kalorie obecnie są podstawowym kryterium, które bierzemy pod uwagę przy ocenie kupowanej żywności. Należy pamiętać o tym, że wskaźnik informujący o liczbie kalorii nie powinien być brany jako podstawowe kryterium przy ocenie żywności.

O czym informuje nas wartość kalorii?

Wartość kalorii nie informacje nas napewno o poziomie odżywczości danego produktu. Kalorie informują o tym ile energii posiada dany produkt. Należy pamiętać o tym, że energia jest nam bardzo potrzebna do życia.

Kalorie a nadwaga

Posiłki, które spożywamy nie są jedynym powodem nadwagi. Nie należy też wierzyć w to, że kalorie są główną przyczyną nadwagi. W przypadku nadwagi ważniejsze jest to co się codziennie jada i czy tryb człowieka jest aktywny.

Liczenie kalorii

Podczas liczenia kalorii brana pod uwagę jest kwestia przyswajalności, która wynika z przetworzenia pokarmu. Ustalmy kalorie w przypadku marchewki surowej i marchewki, która została ugotowana. Marchewkę surową trzeba będzie zjeść, czyli będzie zużywać pewną ilość kalorii. Kawałki naszej marchewki przejdą przez nasz układ pokarmowy w sposób taki, że nie skorzystamy z kalorii. Marchewka, która została ugotowana jest bardzo miękka. Dodatkowo obróbka termiczna spowodowała, że marchewkę bardzo szybko i dokładnie zjemy. Spowoduje to, że zyskamy więcej kalorii. Należy tutaj pamiętać, że tabele kalorii nie biorą pod uwagę stopnia rozdrobnienia i gotowania. Odpowiedz w przypadku marchewki jest bardzo oczywista, że w przypadku gdy marchewka jest surowa to liczenie kalorii jest bez sensu, ponieważ nie skorzystamy z kalorii przy przejściu marchewki przez układ pokarmowy. Przy liczeniu kalorii warto też pamiętać, że na przykład z nasion i orzechów jest trudno uzyskać energię. W przypadku liczeniu kalorii warto mieć na uwadze, że ludzie różnią się zdolnościami trawiennymi. Dodatkowo posiadamy różne szczepy symbiotycznych bakterii, które maja na celu wspomaganie trawienia poprzez uzyskiwanie kalorii oraz witamin. W przypadku witamin należy pamiętać, że zjadają one część kalorii. Liczenie kalorii nie zawsze jest potrzebne i dlatego powinno się liczyć kalorie tylko w wyjątkowych sytuacjach ze względów zdrowotnych lub gdy jesteśmy sportowcami.

Liczenie kalorii a odchudzanie

Jeżeli ktoś próbuje zrzucić kilogramy to liczenie kalorii w niczym nie pomoże, ponieważ nie wszystkie kalorie są złe. W przypadku odchudzania należy zacząć jeść inaczej. Kalorie występujące na przykład w orzech są bardzo dobre, ponieważ pochodzą z kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są cenne dla naszego zdrowia. Boczek posiada nasycone kwasy tłuszczowe, które zawiera doskonały środek energetycznych. Pączek posiada bardzo złe kalorie, ale ryba ma już dobre kalorie. Należy pamiętać, aby dokładnie sprawdzać określone produkty pod kątem jakie są to kalorie. Warzywa, owoce, dużo ziół, kasza, jajka czy tłuste ryby możemy jeść spokojnie bez obaw o kalorie. Powinniśmy jeść mało mięsa, unikać białej mąki, słodyczy i przetworzonych produktów. Wybierając produkty zawsze należy kierować się zasadą, że ważna jest ilość jedzenia a jego jakość.

Oceń post