Kreatywny pracownik, czyli kto?
Wśród najbardziej pożądanych u pracowników cech często pojawia się kreatywność. Wiele osób zastanawia się jednak co jest ukryte pod tym hasłem i jak sprostać postawionym przez firmę oczekiwaniom… Zastanowimy się nad tym w niniejszym artykule.
1. Nie działaj schematycznie
Kreatywność pozwala na znajdowanie nieszablonowych rozwiązań, dzięki którym można zaoszczędzić czas lub znaleźć lepsze sposoby na wykonanie danego projektu. Trzeba zatem wyzwolić się z myślenia schematycznego i umieć spojrzeć na problem z innej perspektywy. Aby to się powiodło, przydają się naturalne predyspozycje i… Trochę odwagi. Często pracownicy boją się wyjść przed szereg i wyróżnić się wśród innych. To poważny błąd!
2. Nie przekraczaj niektórych granic
Nadmierna kreatywność także może być nieco szkodliwa. Choć doradza się szukanie nowych dróg i lepszych rozwiązań, lepiej nie podważać decyzji prezesa i nie planować przewrotu zasad całego przedsiębiorstwa. Są pewne firmowe tradycje, które należy uszanować i przyjąć takimi, jakie są.
3. Naucz się rozmawiać
Jeśli jednak masz dobry pomysł, musisz nauczyć się przekazać go w odpowiedni sposób. Sprzedając swoją kreatywność musisz być gotów na wypracowywanie kompromisów. Zajmując niższe stanowisko rzadko można pozwolić sobie na podejmowanie rewolucyjnych decyzji. Można za to traktować się jako czynne źródełko dobrych idei, z którego firma czerpie i… Któregoś dnia w końcu należycie to doceni. Awans, podwyżka? Dobry pracownik może liczyć na rozwój swojej ścieżki kariery.
4. Współpracuj z innymi
Większość firm wymaga jednak współpracy grupowej. Warto zdawać sobie sprawę z tego faktu i pamiętać o podstawowych rolach w grupach. Zawsze przydaje się w nich osoba twórcza i kreatywna, która będzie dodawać pracy innej dynamiki. W zespole liczy się każdy członek i nie można pomijać znaczenia żadnej osoby. Wymyśliłeś ciekawy projekt, ale pracujesz nad nim z pięcioma innymi osobami? Brawo dla Ciebie – jednak pozostali ludzie też mają realny wkład w efekty pracy i musisz nauczyć się ich doceniać.
5. Zadbaj o dobrą atmosferę
Kreatywni pracownicy często przynoszą ze sobą dobre nastroje. Potrafią wymyślić ciekawy sposób na urozmaicenie pracy w biurze, urządzają miłe niespodzianki. Ten punkt tak naprawdę zależy od charakteru przedsiębiorstwa i relacji między zespołami. Warto wyczuć na co można sobie pozwolić i czy szef zgodzi się na wyjątkowe propozycje integracji. Możesz też zaangażować się w organizację imprez firmowych i spotkań integracyjnych dla pracowników.
6. Rozwijaj się
Pracownik kreatywny zazwyczaj jest ciekaw świata i chętnie się rozwija. Znajduje nowe obszary działania i poprawia rozmaite umiejętności. Pracodawcy bardzo to sobie cenią – warto już na rozmowie kwalifikacyjnej pokazać się od tej najlepszej strony. Dodatkowe kursy, szkolenia, nowe pasje? Nie ograniczaj się!
Jak widać, za hasłem kreatywności kryje się wiele innych cech i podtekstów. Nie da się ukryć, że pracodawcy mają wysokie oczekiwania. Warto jednak je znać i podążać w stronę ich spełnienia.