Automatyzacja w e-commerce
Automatyzacja w e-commerce może przynieść bardzo wiele korzyści między innymi skrócenie czasu realizacji zamówienia czy zmniejszenie prawdopodobieństwa błędu podczas realizacji zamówienia. W branży e-commerce możemy zautomatyzować następujące procesy związane z:
- zarządzaniem ofertą sklepu i cenami,
- marketingiem,
- realizacją zamówień, logistyką i obsługą klienta,
- merchandisingiem.
Zarządzanie ofertą sklepu i cenami.
Zarządzanie ofertą sklepu jest bardzo istotnym procesem, który może zdecydować o sprzedaży oferowanych przez sklep produktów. W niektórych przypadkach stworzenie setki tysięcy opisów produktów może być bardzo trudnym zadaniem dla naszych pracowników, a korzystanie z gotowych opisów może być negatywne w konsekwencjach wizerunkowych dla naszego sklepu. Wykorzystanie automatyzacji pozwoli nam pomóc sobie w tworzeniu oferty sklepu. Automatyzacja pozwoli nam zautomatyzować takie elementy jak:
- pobieranie towarów od dostawców,
- tworzenie kartotek dla nowych produktów,
- przypisywanie odpowiedniego towaru do kategorii,
- sprzedaż lub usunięcie towaru,
- pobieranie zdjęć i opisów z zewnętrznych baz danych.
Produkty w naszym sklepie internetowym muszą mieć określoną cenę i również zarządzanie cenami może być wspierane przez automatyzację. Wykorzystanie automatyzacji pozwoli nam na:
- pobieranie cen od dostawców,
- ustalanie cen,
- testowanie poziomu cen,
- przydzielanie klientów do określonych grup cenowych,
- ustalanie cen w zależności od źródła, z których weszli klienci,
- automatyczne tworzenie promocji oraz wyprzedaży,
- indywidualizowanie marż dla określonych kategorii i producentów.
Istotnym krokiem do automatyzacji cen w sklepie internetowym jest stworzenie modułu, który na podstawie ceny od dostawcy i zadanej marży pozwoli zarządzać ofertą w sklepie. Kolejnym ważnym elementem jest stworzenie algorytmu, który pozwoli na wybór dostawcy i cen, w przypadku gdy produkt znajduje się u różnych dostawców. Następnym elementem jest stworzenie automatyzacji promocji, wyprzedaży i testowania najkorzystniejszej ceny.
Zarządzanie marketingiem.
Marketing w sklepie internetowym jest bardzo istotny. Wykorzystanie automatyzacji w marketingu pozwoli nam na:
- analizowanie działań klientów na stronie internetowej naszego sklepu i na tej podstawie kierowanie do nich odpowiedniego przekazu reklamowego,
- analizowanie działań klientów i kierowanie do nich odpowiednich treści reklamowych w momencie kiedy znajdują się na stronie internetowej naszego sklepu.
Realizacja zamówień, logistyka i obsługa klienta.
Automatyzacja procesu realizacji zamówienia, logistyki i obsługi klienta jest bardzo pomocna w prowadzeniu sklepu internetowego. Automatyzacja procesu realizacji zamówienia pozwala na:
- Automatycznie kierowanie przez system zamówienia do realizacji jeżeli spełnione są warunki takie jak dostępność towaru i dodatkowe uwagi klienta,
- Automatyczne przygotowanie dokumentów magazynowych przez system,
- Automatyczne przygotowanie dokumentów dla kuriera przez system,
- Automatyczne przygotowanie faktury lub paragonu dla klienta przez system.
Automatyzacja logistyki pozwala nam na:
- przyśpieszenie procesu wysyłania przesyłek i przyjmowania zwrotów,
- kontrolowanie procesu związanego z zabezpieczeniem przesyłki i dostarczeniem jej w odpowiednie miejsce.
Automatyzacja obsługi klienta pozwala na:
- przyśpieszenie procesu realizacji zamówienia,
- automatyczne kierowanie wiadomości klienta do odpowiedniego działu na podstawie przypisanej kategorii problemu przez klienta,
- automatyczne kierowanie do klienta komunikatów o statusie przesyłki przez system,
- automatyczne przypominanie przez system o płatności,
- usprawnienie procesu rozpatrywania reklamacji .
Merchandising
Odpowiednia ekspozycja towarów ma bardzo istotny wpływ na sprzedaż naszych towarów. Automatyzacja procesu ekspozycji towaru pozwala na analizę zachowania użytkowników i na tej podstawie dokonywać układania towarów na listach lub serwowanie rekomendacji. Wykorzystanie automatyzacji tego procesu pozwoli kierować do klienta ofertę, którą może być zainteresowany.