Automatyzacja w e-commerce

Automatyzacja w e-commerce może przynieść bardzo wiele korzyści między innymi skrócenie czasu realizacji zamówienia czy zmniejszenie prawdopodobieństwa błędu podczas realizacji zamówienia. W branży e-commerce możemy zautomatyzować następujące procesy związane z:

  • zarządzaniem ofertą sklepu i cenami,
  • marketingiem,
  • realizacją zamówień, logistyką i obsługą klienta,
  • merchandisingiem.

Zarządzanie ofertą sklepu i cenami.

Zarządzanie ofertą sklepu jest bardzo istotnym procesem, który może zdecydować o sprzedaży oferowanych przez sklep produktów. W niektórych przypadkach stworzenie setki tysięcy opisów produktów może być bardzo trudnym zadaniem dla naszych pracowników, a korzystanie z gotowych opisów może być negatywne w konsekwencjach wizerunkowych dla naszego sklepu. Wykorzystanie automatyzacji pozwoli nam pomóc sobie w tworzeniu oferty sklepu. Automatyzacja pozwoli nam zautomatyzować takie elementy jak:

  • pobieranie towarów od dostawców,
  • tworzenie kartotek dla nowych produktów,
  • przypisywanie odpowiedniego towaru do kategorii,
  • sprzedaż lub usunięcie towaru,
  • pobieranie zdjęć i opisów z zewnętrznych baz danych.

Produkty w naszym sklepie internetowym muszą mieć określoną cenę i również zarządzanie cenami może być wspierane przez automatyzację. Wykorzystanie automatyzacji pozwoli nam na:

  • pobieranie cen od dostawców,
  • ustalanie cen,
  • testowanie poziomu cen,
  • przydzielanie klientów do określonych grup cenowych,
  • ustalanie cen w zależności od źródła, z których weszli klienci,
  • automatyczne tworzenie promocji oraz wyprzedaży,
  • indywidualizowanie marż dla określonych kategorii i producentów.

Istotnym krokiem do automatyzacji cen w sklepie internetowym jest stworzenie modułu, który na podstawie ceny od dostawcy i zadanej marży pozwoli zarządzać ofertą w sklepie. Kolejnym ważnym elementem jest stworzenie algorytmu, który pozwoli na wybór dostawcy i cen, w przypadku gdy produkt znajduje się u różnych dostawców. Następnym elementem jest stworzenie automatyzacji promocji, wyprzedaży i testowania najkorzystniejszej ceny.

Zarządzanie marketingiem.

Marketing w sklepie internetowym jest bardzo istotny. Wykorzystanie automatyzacji w marketingu pozwoli nam na:

  • analizowanie działań klientów na stronie internetowej naszego sklepu i na tej podstawie kierowanie do nich odpowiedniego przekazu reklamowego,
  • analizowanie działań klientów i kierowanie do nich odpowiednich treści reklamowych w momencie kiedy znajdują się na stronie internetowej naszego sklepu.

Realizacja zamówień, logistyka i obsługa klienta.

Automatyzacja procesu realizacji zamówienia, logistyki i obsługi klienta jest bardzo pomocna w prowadzeniu sklepu internetowego. Automatyzacja procesu realizacji zamówienia pozwala na:

  • Automatycznie kierowanie przez system zamówienia do realizacji jeżeli spełnione są warunki takie jak dostępność towaru i dodatkowe uwagi klienta,
  • Automatyczne przygotowanie dokumentów magazynowych przez system,
  • Automatyczne przygotowanie dokumentów dla kuriera przez system,
  • Automatyczne przygotowanie faktury lub paragonu dla klienta przez system.

Automatyzacja logistyki pozwala nam na:

  • przyśpieszenie procesu wysyłania przesyłek i przyjmowania zwrotów,
  • kontrolowanie procesu związanego z zabezpieczeniem przesyłki i dostarczeniem jej w odpowiednie miejsce.

Automatyzacja obsługi klienta pozwala na:

  • przyśpieszenie procesu realizacji zamówienia,
  • automatyczne kierowanie wiadomości klienta do odpowiedniego działu na podstawie przypisanej kategorii problemu przez klienta,
  • automatyczne kierowanie do klienta komunikatów o statusie przesyłki przez system,
  • automatyczne przypominanie przez system o płatności,
  • usprawnienie procesu rozpatrywania reklamacji .

Merchandising 

Odpowiednia ekspozycja towarów ma bardzo istotny wpływ na sprzedaż naszych towarów. Automatyzacja procesu ekspozycji towaru pozwala na analizę zachowania użytkowników i na tej podstawie dokonywać układania towarów na listach lub serwowanie rekomendacji. Wykorzystanie automatyzacji tego procesu pozwoli kierować do klienta ofertę, którą może być zainteresowany.

 

Oceń post